وگانیسم

وگانیسم

 

وگان چیست؟

تاریخچه وگانیسم

اول نوامبر برابر با دهم آبان روز جهانی وگان نامگذاری شده و همه ساله در این روز تعداد زیادی از گیاه­خواران در سراسر جهان به تبلیغ و ترویج آن می­پردازند.

واژه وگان یا Vegan از سه حرف اول و دو حرف آخر Vegetarian تشکیل شده است.

می خواهیم بدانیم وگانیسم چیست

وگانیسم یا گیاه­خواری یک روش و مدل تغذیه است که در آن افراد هر نوع مواد و محصولات لبنی از سبد غذایی خود حذف می­کنند. چرا افراد وگن می شوند؟ یکی از دلایل روی آوردن اینکه بعضی افراد این سبک غذایی را انتخاب می­کنند مسائل اخلاقی، رعایت حقوق حیوانات، حفاظت از محیط زیست و البته سلامتی خود است. یکی دیگر از دلایل روی آوردن این افراد به سمت وگنیسم معوملاً اعتقادات مذهبی و تفکرات معنوی است و مبارزه با مفاهیم عرضه و تقاضا در محصولات صنعتی است که طی روند تولید آنها علاوه بر کشتار حیوانات به محیط زیست و بطور غیرمستقیم انسانها آسیب وارد می­کند. در واقع روش تغذیه وگانها زیر مجموعه گیاه­خواری است. که هدف نهایی آنها کمک به خود و کمک به محیط زیست است.

وگانها معمولا از مصرف انواع گوشت (گوشت قرمز، مرغ، آبزیان و)، لبنیاتها، تخم‌مرغ، عسل، حتی مصرف ابریشم، چرم، خز، و را نام برد و نیز محصولاتی که در آن‌ها از فراورده‌های حیوانی (مانند ژلاتین) استفاده شده ‌است، مانند پاستیل و ...

مواد غذایی وگانیسمها چیست؟

افراد وگان در تأمین کلسیم، ید، آهن، روی، و ویتامین‌های B 12 و D به بدن خود می بایست دقت کافی داشته باشند. ضمن اینکه منبع کلسیم کلم پیچ، لوبیا چشم بلبلی، شلغم، کنجد و بادام و منابع آهن لوبیای سفید، عدس، نخود، زردآلو، جعفری، زیتون و مهم‌ترین راه تأمین ویتامین D بدن نور خورشید است.