سلامت و گیاهخواری

سلامت و گیاهخواری

توصیه حفظ سلامتی با رژیم گیاهخواری

سوال اینجاست که آیا گیاهخواری برای سلامت مفید است یا خیر؟

باید در نظر داشت که کلسترول تنها در منابع حیوانی یافت می شود بنابراین می توان نتیجه گرفت که سطح کلسترول خون گیاهخواران پائین است و این مسأله می تواند باعث جلوگیری از بسیاری از بیماریها شود، بیماریهایی چون فشار خون، سکته قلبی و اسنداد عروق. بنابراین کسانی که بیشتر از گوشت و فرآورده های آن استفاده می کنند بیشتر در معرض و مستعد ابتلا به بیماریهای قلبی ريال کلیوی و سرطانها هستند، از سوی دیگر پائین بودن چربی در رژیم گیاهخواران باعث جلوگیری از بروز چاقی و افزایش خون و پیامدهای ناشی از آن مانند سرطان پروستات می شود، همچنین باید در نظر داشت گیاهان سرشار از فیبر هستند که از بروز بسیاری از بیماریها جلوگیری می کنند، مانند یبوست، سرطان روده بزرگ و ...

باید به کسانی که از رژیم گیاهخواری استفاده می کنند این نوید را داد معمولاً گیاهخواران عمر طولانی تری نسبت به گوشت خواران دارند، چرا که گیاهخواران به علت عدم استفاده پروتئین های حیوانی مانند گوشت امید در زندگیشان بیشتر و روند پیری در آنها کندتر اتفاق می افتد.

از دیگر فواید گیاهخواری تأثیر مثبتی است که مواد موجود در گیاهان بر روی استخوانها می گذارند، چرا که برای حفظ استخوان ها تنها مصرف کلسیم و ویتامین D کافی نیست، مواد غذایی دیگری چون منیزیم، ویتامین ها، فیتواستروژن ها و ... برای حفظ سلامت استخوانها نیاز است و این رژیم غذایی در بین گیاهخواران به وفور یافت می شود.

گیاهخواران می بایست برنامه ریزی غذایی مناسبی برای خود اتخاذ کنند، چرا که عدم مصرف لبنیات و گوشت به مرور بر بدن آسیب می رساند ولی می توان با رژیم مناسب از انواع مواد با منشاء گیاهی آن در سبد غذایی قرار داد تا آسیبی به بدن نرسد.

طبق نظر بسیاری از کارشناسان غذاهای گیاهی حاوی درصد بالایی آب، فیبر و درصد کمی چربی است، بنابراین مناسب کسانی است که چاق هستند و می خواهند رژیم غذایی بگیرند، باید در نظر داشت ورزشکاران و زنان باردار و شیرده جهت تأمین انرژی باید مصرف مواد غذایی مثل انواع مغزها (گردو، بادام، پسته و ...)، حبوبات، میوه های خشک و شیر سویا افزایش دهند. از طرفی قابلیت هضم پروتئین های گیاهی به نسبت حیوانی کمتر است، پس در گیاهخواران دریافت مقادیر بالاتری از منابع گیاهی پروتئین برای تأمین مقادیر مورد نیاز زندگی مورد نیاز است.

با توجه به پائین بودن درصد هضم و جذب پروتئین های گیاهی در بدن توجه گروههای آسیب پذیر مانند نوزادان، زنان باردار و سالمندان ضروری است.

باید در نظر داشت که ارزش بیولوژیک پروتئین های گیاهی پائین است، پس می بایست برای تأمین این پروتئین ها از رژیم غذایی مناسب مناسب در کنار هم استفاده شود که مناسب تمام گروههای گیاهخواران است. به عنوان مثال مصرف همزمان حبوبات یا غلات و یا حبوبات یا انواع مغزها و دانه های روغنی است که از نظر اسیدهای آمینه ضروری است و سبب بالا رفتن کیفیت پروتئین مصرفی می شود.

غذاهای حیوانی منبع بسیار بالای اسیدهای چرب هستند که مصرف زیاد آن باعث بروز بیماریهای قلبی و سرطان می شود. اما گیاهان دارای چربی های سالم غیراشباع هستند که میزان چربی های اشباع آن در گیاهان بسیار کم است، بنابراین مصرف آن را به افراد توصیه می کنیم.

گیاهخواران بخاطر نوع تغذیه ای که دارند از فیبر استفاده می کنند، که مصرف فیبر غذایی مزایای بسیار زیادی دارد و باعث جلوگیری از یبوست و سرطان روده و ... می شود. برای گروههای آسیب پذیر توصیه می شود از فیبر به همراه غلات برای متعادل سازی فیبر موجود در غذاها توصیه می شود.

گیاهخواران برای دریافت ویتامین های موجود در بدن خود از نور آفتاب استفاده می کنند و یا از شیر سویا، ماست و پنیر مارگارین و غلات غنی شده استفاده کنند، چرا که این مواد سرشار از ویتامینها هستند. همچنین برای جبران آن از سبزی های برگدار سبز تیره، مارچوبه، بامیه، کدو حلوایی، قارچ، بروکلی، حبوبات، آواکادو و انواع مغزها مانند گردو، فندق، بادام و پسته استفاده کنند.