یوگا

یوگا

اسرار یوگا

یوگا چیست؟

مجموعه ای از فعالیت های جسمی، ذهنی و روحانی است که در هند باستان پدید آمده است. یوگا تمرین ذهنی بدن است. حرکات این ورزش شامل دو بخش است؛ کنترل تنفس و تمرکز ذهن.

یوگا ریشه سانسکریت دارد و به معنای اتحاد است. در واقع زمانی که ارتباط روان و تن و یا نیروهای مثبت و منفی در وجود انسان یکی می شود اتحادی غیرقابل باور بوجود می آورد، معنای کامل آن اینست: «پیوستن یا ادغام تمام جنبه های فردی بدن با ذهن و ذهن با روح» برای رسیدن ب یک زندگی شاد، متعادل و مفید.

هدف غایی یوگا رسیدن به رهایی یا آزادی نهایی است.

همانطور که در بالا گفته شد یوگا تمرین حرکت ذهنی بدن می باشد. حرکات این ورزش هر دو عامل جنبش و کنترل تنفس و تمرکز را در بر دارد. این ورزش قرنها پیش در شبه قاره هند و توسط هندوها به وجود آمد. هنوز نمی دانیم این ورزش توسط چه کسی بوجود آمده است چرا که تاریخ شکل گیری آن به قرنها پیش باز می گردد و امروزه در سراسر دنیا مدارس مختلف یوگا تشکیل شده و توسط اساتید مجرب تدریس می شود. حرکات یوگا یکی از قدیمی ترین حرکات بدن و ذهن است که در تاریخ ضبط شده است.

اگر بخواهیم خلاصه بگوییم یوگا به معنای نظاره کردن و دیدن است که در نتیجه افرادی که این ورزش را بصورت متناوب انجام می دهند به خودشناسی می رسند، یعنی غایت دانش آشکار، همچنین واقع شدن در طبیعت اصیل خویش و شکافتن تمامی پوششهای نفسانی. خیلی از علمای یوگا معتقدند یوگا رویت ذات درونی از طریق ذهن پاک و خالص شده است، به معنی وصل و یکی شدن.

در واقع یوگا عبارت است از هماهنگ شدن قوای فردی و اتحاد قوای ذهنی با قوای حیاتی بدن و حواس که در نهایت منجر به تلخیص انرژی، توسعه آگاهی و در نهایت اتحاد با آگاهی متعال و خدای یکتا است. پس یک یوگی و یوگینی تنها و فقط در اتحاد با آگاهی متعال به تجربه و رشد در یوگا می رسد.

یوگی: مرد یوگا کار

یوگینی: زن یوگا کار

سوال اینجاست آیا در یوگا رژیم غذایی خاصی وجود دارد؟

همانطور که می دانید رژیم غذایی برای سلامتی انسان بسیار مفید است، در یوگا سه رژیم غذایی وجود دارد؛ راجاسی، تاماسی و ساتویک.

راجاسی:

این رژیم غذایی شامل غذاهای غیرگیاهی و پرانرژی می باشد.

ساتویک:

رژیم گیاهی است و برای چاشنی غذاهای گیاهی از کمی ادویه استفاده می شود، این رژیم غذایی مخصوص یوگی ها و گیاهخواران است. این رژیم غذایی گوارشی آسان را به ارمغان می آورد، افراد احساس سبکی و تعادل دارند همچنین تعادل هورمونی بدن خود را در حد مطلوب نگه می دارند.

تاماسی:

ترکیبی از رژیم غذایی راجاسی و ساتویک است. کسانی که این رژیم را می گیرند ترکیبی از غذاهای گیاهی و غیر گیاهی و البته پر ادویه مصرف می کنند.

فواید یوگا

یوگا برای بدن بسیار مفید است و مزایای زیادی دارد. یوگا باعث بهبود گردش خون می شود و در نتیجه بهبود اندامهای پوست و اندامهای داخلی، فشار خون را پائین می آورد، باعث بهبود عملکرد قلب می شود، به تنفس درست و سالم تنفس کمک می کند، استقامت قلب و عروق را بالا می برد، مقاومت بدن را در برابر بیماریها بالا می برد، باعث سلامت دستگاه گوارش می شود، سیستم ایمنی بدن را افزایش می دهد، متابولیسم بدن را در حد متعادل نگه می دارد، همچنین باعث افزایش و تعادل تمرکز برای کنترل بدن می شود، تمام سموم را از بدن خارج کرده و از پیری زودرس جلوگیری می کند، قدرت بدنی را افزایش می دهد که یک روش شگفت انگیز است، یوگا به طرز حیرت آوری به کاهش وزن و رسیدن به وزن ایده آل کمک می کند، همچنین یوگا باعث بهبود خواب کمک می کند.

مزایای یوگا

علاوه بر فواید بالا یوگا دارای فواید و مزایای بیشمار دیگری است.

درمان دیابت نوع دو، درمان کننده آسم، کاهش دهنده بیماری ام.اس، مبارزه با سرطان، درمان افسردگی، درمان میگرن و سردرهای عصبی، بهبود برونشیت مزمن، کاهش تشنج و صرع، بهبود کننده انحنای پشت کمر، درمان دردهای سیاتیک، بهبود اختلال وسواس، کاهش دهنده یبوست، بهبود آلرژی، افزایش باروری و بهبود سیستم تولید مثل.