خواص سویا

خواص سویا

خاصیت بی نظیر دانه گیاهی سویا

سویا یکی از غلاتی است که قرنهاست در آسیا و چین کشت می شود. چینی ها آن را همراه با برنج بعنوان غذای اصلی خود مصرف می کنند. بزرگترین تولید کننده این محصول در دنیا آمریکاست.

سویا به علت داشتن پروتئین و مواد غذایی بالا در بین مردم سراسر دنیا جا باز کرده است و دانه آن بیشتر برای روغن گیری استفاده می شود این روغن حاوی اسید لینولئیک بسیار بالایی است بنابراین سویا روغن سرخ کردنی محسوب نمی شود. سویا حاوی پروتئین، ایزوفلاون و فیبر است، پروتئین این دانه بسیار بیشتر از سایر دانه های روغنی است اما کمتر از بقیه دانه های روغنی دیگر در سرخ کردن استفاده می شود. پروتئین موجود در سویا فواید بسیار زیادی دارد.

فواید سویا

مفید برای بیماران قلبی، کاهش افسردگی، کاهش یائسگی، کاهش وزن، ورم مفاصل، بهبود عملکرد مغز و ... است، این دانه گیاهی خطر ابتلا مردان به سرطان پروستات و سرطان سینه در زنان را کاهش می دهد، همچنین تأثیر به سزایی بر کلسترول خون دارد و سطح آن را پائین می آورد، از طرفی باعث کاهش فشار خون می شود، سطح قند خون افراد دیابتی را کاهش می دهد، شیر آن مناسب افرادی است که به به لاکتوز شیرهای معمولی حساسیت دارند، بهبود سنگ صفرا، بهبود آرتروز، از بین بردن فقر آهن، بهبود بیماریهای کلیوی، کاهش وزن، بهبود سنگ صفرا و ...

انواع فرآورده های سویا

دانه سویا

دانه های سویا به دو شکل درو می شود، دانه های خشک، دانه های سبز. هر کدام از دانه ها برای تغذیه کاربرد متفاوت دارند. باید در نظر داشت تمام دانه های سویا سرشار از پروتئین و فیبر هستند در حالی که حاوی چربی کم و بدون کلسترول هستند.

شیر سویا

شیر سویا مانند شیر معمولی است که می توان با چاشنی های مختلف خورده شود و می شود برای سس ها و سوپهای خامه بدون کلسترول از آن استفاده کرد، برای کسانی که گیاهخوار هستند گزینه مناسبی است هم برای خوردن روزانه آن و هم برای استفاده در کیک و شیرینی. شیر سویا حاوی چربی های اشباع شده بسیار زیادی است که سرشار از پروتئین، مواد معدنی مثل آهن و منیزیم است.

روغن سویا

روغن سویا در آمریکا بسیار رایج است. این روغن در انواع مارگارین ها، کره های گیاهی، سس ها و ... استفاده می شود. این روغن حاوی چربی اشباع کم هستند و دارای ویتامین E هستند.

توفو

توفو همان پنیر سویاست که دلمه شده شیر سویاست. میزان چربی اشباع کمی دارد، بدون کلسترول است، پروتئین بالا ولی چربی کمی دارد. گزینه مناسبی برای گیاهخوارن می باشد.

آرد سویا

آرد سویا معمولاً بخاطر چربی کم آن جایگزین آرد گندم می شود و مثل اغلب فرآورده های سویا سرشار از پروتئین و آهن است.

سویای بافت دار

این سویا طوری طراحی شده که شکل و جنس گوشت را دارد و تمام فواید دانه سویا را دارد، چربی کمی دارد و بصورت خشک به مردم عرضه می شود، سرشار از فیبر گیاهی است.

پروتئین سویا

دانه های بازیافت شده سویا است و در صنایع غذایی بسیار کاربرد دارد. این محصول منبع مغذی و سرشار از پروتئین گیاهی است. پودر آن می تواند در نوشیدنیهایی ملایم و در پخت غذاها استفاده شود، همچنین در آن سرشار از ایزوفلاوین است که برای کاهش بیماریها مناسب است.

تِمپه

کیک سویا است که با دانه های سویای درست می شود. سرشار از پروتئین، فیبر و چربی های اشباع شده است.

میسو

خمیر را میسو گویند و بعنوان چاشنی در سوپ و خورشت استفاده می شود.