خواص گلاب

خواص گلاب

 

گلاب

گلاب مایعی خوشبو است که از تقطیر گل محمدی به دست می ­آید. گلاب دارای رایحه خوشی است که معمولاً در صنعت عطرسازی از آن استفاده می شود. علاوه برآن گلاب دارای فواید درمانی بسیاری زیادی است مانند خواص ضدباکتریایی، ضد درد، ضد تشنج و ... گلاب و نحوه تولید آن در ایران قدمتی هزارساله دارد.

گلاب دارای ترکیبات متنوعی است مانند: گلاب سرشار از ویتامین C, E، تانن، پکتین، سیترنلول، گرانتول، فنیل اتانول و استاروپنین می باشد همچنین حاوی ترکیباتی مانند ترپن ها، آنتوسیانین ها، فلاوونوئیدها و ... است.

طبع گلاب گرم و معتدل است و بخاطر طبیعت ویژه ای که دارد برای تقویت قلب، کبد، معده و اعصاب بسیار مفید است.

خواص گلاب

گلاب یک محصول ارگانیک بی نظیر و مناسب پوست، مو، سیستم بدن و... می باشد.

یکی از خواص گلاب برای پوست است، گلاب دارای ترکیباتی است که برای محافظت از پوست مناسب است، پوست را نرم و سبب درخشش پوست می شود.

برای بهبود بینایی و رفع خستگی چشم بسیار مناسب است. گلاب سبب پیشگیری از ابتلا به بیماریهای چشمی مانند آب مروارید و دژنراتیو ماکولا می شود، همچنین سبب رفع خستگی چشم شده و برای افرادی که ساعات طولانی را با کامپیوتر کار می کنند مفید است.

گلاب مناسب پیشگیری از ابتلا به آلزایمر می شود. یکی از دلایل ابتلای افراد به آلزایمر پروتئینی به نام آمیلوئید است که گلاب بازدارنده عملکرد آمیلوئید است همچنین بخور گلاب از ابتلا به زوال عقل و آلزایمر جلوگیری می کند.

خاصیت ضداسترس و ضدافسردگی دارد و در بدن مانند دیازپام عمل می کند مصرف آن سبب آرامش می شود.

درمان سردرد و میگرن است. بو کردن گلاب یا آغشته کردن یک پارچه به گلاب و کشیدن آن روی پیشانی باعث بهبود سردردهای میگرن می شود.

مصرف گلاب برای رفع اختلالات خواب و درمان بی خوابی بسیار مناسب است.

گلاب یک آنتی بیوتیک طبیعی است که خاصیت ضدعفونی کننده و ضدالتهابی دارد و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر سرماخوردگی و گلودرد می شود.

گلاب مناسب دستگاه گوارش است و سبب درمان مشکلات نفخ، زخم و درد معده می شود، همچنین درمان ریفلاکس معده است. همچنین مناسب درمان یبوست است.

گلاب درمان و تقویت قلب و بیماریهای قلبی و عروقی است و باعث پیشگیری بیماریهای قلبی می شود.

کسانی که دهان آنها مستعد آفت دهان هستند از گلاب استفاده کنند همچنین تقویت کننده لثه هاست.

درمان خشکی مخاط و خون ریزی است. غرغره کردن گلاب برای افرادی که بر اثر گرم مزاجی مخاطی خشک دارند و مدام باعث خونریزی می شوند از گلاب استفاده کنند و باعث کاهش التهابات و سرخی حلق، لوزه ها، کام و حنجره می شود.

در مواقعی که تب دارید از گلاب استفاده کنید چرا طبع سردی دارد و تب را کاهش می دهد.

گلاب باعث استحکام و تقویت لثه می شود، برای این کار گلاب را در دهان نگه دارید و قرقره کنید. گلاب سبب از بین رفتن آلودگی و باکتری های بدن می شود.

گلاب مفید برای مجاری تنفسی است. نرم کننده مجاری هوایی و گلو و حلق است و مناسب ریه هاست، بنابراین مناسب کسانی است که برای شغلشان مدام از حنجره شان استفاده می کنند.

مناسب افرادی است که از بوی بد دهان رنج می کشند. گلاب رایحه دهان را خوشبو می کند.

گلاب مناسب کسانی است که دوره پریودی نامنظمی دارند.

گلاب سرشار از ویتامین A,C است. ویتامین A برای ترمیم بافت پوست لب بسیار مؤثر است و ویتامین C با تولید کلاژن سازی به تحکیم بافت لب و پوست کمک می کند.

گلاب خاصیت کلاژن سازی دارد و باعث کاهش چین و چروک و جوان سازی پوست می شود. گلاب جایگزین مناسبی برای محصولات شیمیایی است.