خواص گیاه دارویی دانه چیا

خواص گیاه دارویی دانه چیا

 

دانه چیا

دانه چیا از گیاه سالویا هیسپانیکا است و از خانواده نعنا. این دانه شبیه تخم شربتی است. و قدمت مصرف آن به هزاران سال برمی گردد، دانه چیا از خوراکی های مهم تمدن مایا و آزتک بوده و در زبان آنها چیتا یعنی قدرت. این دانه برای سلامتی بسیار مفید است و سرشار از فیبر و چربی اُمگا 3 است.

هر دانه چبا حاوی: 11 گرم فیبر، 4 گرم پروتئین، 9 گرم چربی، 18% کلسیم، 30% منگنز، 30% منیزیم، 27% فسفر.

خواص دانه چیا

  • کاهش وزن؛ این دانه حاوی فیبر بالایی است و سرشار از چربی ولی کلسترول پائین و کربوهیدرات است. این دانه باعث کاهش وزن می شود و یکی از بهترین منابع پروتئین گیاهی است که برای گیاهخواران بسیار مناسب است. مصرف این دانه باعث از بین رفتن چربیهای شکم می شود، متابولیسم بدن را کاهش داده، همچنین تا 10 برابر وزن خودش آب را جذب می کند و بدن را به مدت طولانی هیدراته نگه می دارد.
  • کنترل درمان دیابت؛ دانه چیا با افزایش ناگهانی قند در بدن مبارزه می کند و نشاسته و کربوهیدرات موجود در آن در بدن آزاد شده و جذب بدن می شود و باعث تولید انسولین در بدن می شود.
  • جلوگیری از خستگی؛ این دانه سرشار از اسیدهای چرب اُمگا 3 است و جایگزین خوبی برای نوشیدنی های انرژی زا است و باعث تقویت سوخت و ساز بدن می شود.
  • سلامت دندان؛ این دانه برای دندان بسیار مناسب است زیرا سرشار از کلسیم است، همچنین حاوی ویتامین A می باشد که برای تقویت دندان ها بسیار مناسب است، همچنین این دانه سرشار از روی است که از تجمع رسوب در اطراف دندان جلوگیری می کند.
  • کنترل کننده فشار خون؛ دانه چیا از فشارخون جلوگیری می کند و حکم داروهای فشار خون در بدن را دارد.
  • بهبود کننده دستگاه گوارش؛ این دانه دارای فیبر بالایی است که برای روده مناسب است و توانایی جذب مقادیر زیاد آب است و برای کسانی که از چاقی رنج می برند بسیار مناسب است.
  • مناسب قلب و عروق؛ این دانه سرشار از چربی اُمگا3 است و برای قلب بسیار مناسب هستند. این دانه حاوی چربی های خوبی است که اسیدهای چرب اُمگا 6 را در خون به حداقل می رساند و مانع از بیماریهای قلبی و عروقی می شود.
  • جلوگیری از آرتروز؛ اسیدهای چرب اُمگا 3 موجود در دانه چیا به عنوان یک ماده ضدالتهاب عمل می کند، یکی از عناصر کمک کننده به این فواید آلفالنولیک اسید است که التهاب شریان و مفاصل را کنترل می کند.
  • مبارزه با سرطان دهانه رحم و سرطان پستان؛ این دانه سرشار از اسید اُمگا 3 و اسید آلفا لیپوئیک است. این اسید رشد سلولهای سرطانی را در دهانه رحم و سینه به حداقل می رساند و باعث مرگ این سلولها می شود.
  • هضم آسان؛ این دانه برخلاف دانه کتان که باید خورد شود و با غذا صرف شود می تواند به راحتی بر روی سالاد و غذا ریخته و مصرف شود.
  • سرشار از آنتی اکسیدان؛ این دانه سرشار از اُمگا 3 است به همین دلیل از غنی ترین منابع گیاهی اسیدچرب مانند آلفالینولینک اسید می باشد. این ماده به کاهش التهاب، پائین آمدن کلسترول و بالارفتن عملکرد شناختی کمک می کند.
  • کمک به زنان باردار؛ این دانه مفید یک رژیم بسیار عالی برای زنان باردار است. این دانه سرشار از فسفر، اسیدهای چرب، منیزیم و کلسیم و ... می باشد که برای جنین و زنان باردار بسیار مناسب می باشد و موارد دیگر که از آوردن آن صرفه نظر می کنیم.
  • افزایش جذب آهن و ویتامین E؛ این ماده به آهن نیاز دارند. همچنین مصرف این دانه آهن، گلبولهای قرمز خون را در بدن تشکیل می دهد. ویتامین E موجود در آن برای پوست بسیار مفید است. این دانه حاوی سلنیوم است که عملکرد نوعی آنتی اکسیدان است و باعث محافظت از بدن می شود.
  • سرشار از پروتئین؛ دانه چیا حاوی مقدار مناسبی پروتئین است همچنین تعادل خوبی از اسیدهای آمینه دارند. پروتئینها ماده مغذی رژیم غذایی و مناسب برای کاهش وزن هستند. این دانه مناسب کسانی است که از محصولات گیاهی استفاده می کنند.
  • بهبود عملکرد اعصاب؛ این دانه سرشار از منیزیم و مس است که مناسب سیستم اعصاب هستند، همچنین تقویت کننده متابولیسم بدن هستند.
  • مناسب پوست؛ این دانه بخاطر وجود چربیهای اُمگا 3 از چین و چروک پوست جلوگیری می کند، بخاطر غنی بودن آنتی اکسیدانها پوست را نرم و صاف و زنده نگه می دارد، وجود روی در این ماده از لکه های پوستی جلوگیری می کند و منیزیم موجود در این دانه سبب درخشندگی پوست می شود، پروتئین موجود در آن باعث کلاژن سازی می شود و پوست را محکم نگه می دارد و از پیری پوست جلوگیری می کند، پتاسیم موجود در این دانه باعث تنظیم فشار خون می شود و همین امر باعث آرام شدن پوست و در نتیجه از پف کردن پوست جلوگیری می کند، وجود کلسیم بالا در این دانه باعث مرطوب نگه داشتن پوست شده و دیگر نیاز به مصرف مصرف کلسیمهای حیوانی نیست.