خواص شکلات

خواص شکلات

شکلات

تاریخچه شکلات

کاکائو و شکلات بومی آمریکای جنوبی و آمریکای مرکزی است و قدمتی حدود 5000 سال دارد. آنچه از پژوهشهای باستان شناسان به دست آمده سفال های باستانی نشان می دهد که مردم بومی مناطق آمریکای جنوبی از کاکائو استفاده می کردند. آنها از کاکائو به عنوان خوراک، دارو و نوشیدنی استفاده می کردند. یافته های باستان شناسان نشان می دهد کشت این ماده در کشورهایی مانند هندوراس به 1100 سال ق.م برمی گردد. شکلات در آمریکای مرکزی نوعی کالای لوکس بوده و دانه های کاکائو به عنوان پول بین مردم رد و بدل می شده است.

کریستف کلمب اولین اروپایی بود که با کاکائو آشنا شد و کنکیستادور ارنان کورتس اولین اروپایی بود که با شکلات آشنا شد. باید در نظر داشت که نوشته های خوزه آکوستا مبلغ مذهبی انجمن عیسی در کشورهای پرو و مکزیک در قرن شانزدهم میلادی نقش به سزایی در گسترش به کار گرفتن اروپائیان از شکلات شد. فاتحان اسپانیایی نیز کاکائو را از آمریکا و اروپا به اسپانیا بردند و آن را بخشی از غذای مردم اروپا کردند. تا قرن 17 میلادی شکلات در اروپا خوراکی گران و خوشمزه ای محسوب می شد و مخصوص پولدارها بود.

والتر چارج من نیز نخستین کسی بود که در سال 1729 میلادی امتیاز ساخت شکلات را دریافت کرد. در سال 1828 میلادی هلندی ها روشی برای جدا کردن دانه های کاکائو اختراع کردند و از آن کره کاکائو ساختند و از بجا مانده آن پودر کاکائو ساختند. در سال 1847 ژوزف فرای اولین کسی بود که شکلات امروزی را به جهان عرضه کرد، در سال 1849 نیز جان کدبری نخستین آبنبات شکلاتی را ساخت.

خواص شکلات

آنتی اکسیدان؛ شکلات تیره حاوی آنتی اکسیدان های زیادی مانند فلاونول و پلی فنول می باشد. اکسیدانها مانع از استرس می شوند. زیرا استرس باعث انواع بیماریهای قلبی، دیابت، آلزایمر، سرطان، بیماریهای چشم، آلزایمر و ... می شود.

کاهش بیماریهای قلبی؛ مصرف شکلات ابتلا به بیماریهای قلبی را کم می کند.

تنظیم فشار خون؛ مصرف شکلات از ابتلای دیابت نوع 2 و فشارخون بالا جلوگیری می کند.

تنظیم کلسترول؛ انواع شکلاتها دارای پلی فنول ها و تئوبروماین ها است. این مواد باعث کاهش کلسترولهای بد و افزایش کلسترولهای خوب در بدن می شوند.

بهبود عملکرد مغز؛ مصرف انواع شکلاتها از بروز آلزایمر و پارکینسون جلوگیری می کند و توانایی مغز برای سازماندهی مجدد و جلوگیری از بیماری ها را تقویت می کند.

انواع شکلاتها

  • شکلات تلخ
  • شکلات قهوه
  • شکلات مغزدار
  • شکلات میوه ای
  • شکلات شیری
  • شکلات سفید
  • آبنبات و تافی

شکلات تلخ

شکلات از کاکائو به دست می آید، اما شکلات تلخ نسبت به سایر شکلاتها دارای مقادیر بیشتری کاکائو می باشد. شکلات تلخ تقریباً 50 تا 90% کاکائو است.

شکلات تلخ حاوی مواد معدنی روی، منیزیم و آهن می باشد. آنتی اکسیدانهای موجود در شکلات بدن را از ابتلا به بیماریهای مختلف از جمله سرطان جلوگیری می کند.

خواص شکلات تلخ

هر 100 گرم شکلات تلخ حاوی: 11 گرم فیبر، 67% آهن، 58% منیزیم، 89% مس، 98% منگنز ، همچنین دارای مقادیر زیادی پتاسیم، فسفر، روی و سلنیوم است.

فواید شکلات تلخ

  • شکلات تلخ باعث سلامت و درخشش پوست می شود.
  • لایه بردار پوست؛ شکلات تلخ در ترکیب با کافئین یک لایه بردار عالی برای پوست است که باعث درخشش و حفاظت پوست می شود.
  • سرشار از آنتی اکسیدان؛ شکلات تلخ دارای طیفی از آنتی اکسیدان های قوی است که پوست را در برابر آسیب ها محافظت می کند و جوان نگه می دارد.
  • تأمین کننده ویتامین و مواد معدنی بدن؛ شکلات سرشار از مواد معدنی مانند آهن، روی، منیزیم، فسفر، پتاسیم و ویتامین های گروه B است.
  • افزایش حجم مو؛ شکلات تلخ باعث سلامت مو درخشندگی آن می شود.
  • کاهش استرس؛ شکلات تلخ دارای فلاونول است. فلاونولها اسیدهایی هستند که به بهبود عملکرد مغز کمک می کنند. مصرف شکلات تلخ باعث کاهش اضطراب می شود. همچنین فلانول ها جریان خون را بهبود می بخشند و کمک می کنند تا مغز در موقعیت های استرس زا توانایی بیشتری داشته باشد.
  • بهبود خلق و خو؛ شکلات تلخ در بهبود خلق و خو بسیار موثر است، بنابراین مصرف آن احساس آرامش و خوش بینی بیشتر در افراد می شود.
  • اکسیر جوانی؛ کاکائو موجود در شکلات سرشار از فلاونوئید و به ویژه آنتی اکسیدان است. این ماده باعث جوان تر پوست می شود.
  • پیشگیری از دیابت؛ مصرف شکلات مصرف قندخون را افزایش داده و باعث درمان دیابت می شود. شکلات تلخ درمان و پیشگیرکننده دیابت است.
  • کنترل کننده فشارخون؛ مصرف شکلات تلخ به دلیل داشتن فلاونوئید سطح فشارخون را کاهش داده.
  • انرژی زاست؛ شکلات سرشار از چربی و کربوهیدارت هاست و حاوی مواد مغذی مفید است که برای بدن مفید است و دارای کالری بالاست.
  • درمان اسهال؛ ماده فلاونوئید موجود در کاکائو باعث درمان اسهال می شود. بنابراین کسانی که مدام اسهال می شوند شکلات تلخ مصرف کنند.
  • افزایش دهنده حافظه؛ مصرف شکلات تلخ باعث بهبود سیستم و گردش خون به مغز می شود و این کار باعث بهبود عملکرد مغز می شود و مهارتهایی مثل ریاضی را بهبود می بخشد.
  • کاهش وزن؛ شکلات تلخ دارای فیبر بالاست، بنابراین گرسنگی را برطرف کرده و باعث سیری در افراد می شود. شکلات تلخ مناسب کسانی است که می خواهند رژیم بگیرند.

شکلات سفید

شکلات سفید عمدتاً مناسب افراد عادی مناسب است، اما گیاهخواران و نیمه گیاهخواران نیز می توانند از آن استفاده کنند چرا که مدیران شرکتها می توانند از شیر حیوانی از شیرگیاهی مانند شیر سویا، شیر نارگیل و ... در این شکلات خوشمزه استفاده کنند.

مواد تشکیل دهنده شکلات سفید؛ کاکائو، شکر، کره، شیر. این نوع شکلات از 20% کره کاکائو، 14% مواد جامد شیری، 3/5 درصد چربی شیر و حدود 55% مواد شیرین کننده تشکیل می شود.

برای طعم دادن به شکلات سفید به آن وانیل اضافه می کنند.

خواص شکلات سفید

  • پیشگیری از نارسایی قلبی؛ شکلات حاوی فلانوئوئید بالایی است. این ماده مناسب افرادی است که دارای نارسایی قلبی هستند. شکلات سیستم قلبی عروقی را بازسازی می کند و مانند پلاکت عمل می کند و باعث بهبود بیماری می شود.
  • جلوگیری از دیابت؛ شکلات سفید گزینه اصلی و مناسب برای افراد دیابتی است، زمانی که قندخون افراد دیابتی تنظیم نمی شود.
  • بهبود خواب؛ شکلات سفید به دلیل داشتن دوپامین باعث آرام تر شدن مغز و در نتیجه خواب بهتر می شود.
  • بهبود عملکرد خوردن؛ خوردن شکلات بخاطر طعم شیرین آن بزاق را تحریک کرده و به مغز دستور سیری می دهد در نتیجه فرد برای مدتی احساس سیری کرده، پس باعث بهبود اختلالات در خوردن می شود.
  • تقویت سیستم ایمنی؛ شکلات سفید حاوی آنتی اکسیدان بسیار بالایی است، در نتیجه سیستم بدن را در برابر آلودگی مقاوم و در امان می گذارد.
  • افزایش جریان خون؛ یکی از رگهای مهم در کبد ورید باب است که نقش مهمی در بدن را ایفا می کند و این رگ مواد مغذی در روده را برعهده دارد و مناسب کسانی است که رژیم شکلات را در برنامه غذایی خود در نظر دارند.
  • حفظ سطح کلسترول؛ باید در نظر داشت که با خوردن شکلات سفید چربی سریع تر شکسته می شود. بنابراین عمل جذب مواد از جمله ویتامین ها فعال تر می شود و بیمار در برابر بیماری عروق کرونری مصون است.
  • جلوگیری از فشار خون بالا؛ شکلات سرشار از اسید لینولئیک است، این اسید مفید برای عروق خونی است. چرا که عروق خونی باعث فشار خون می شوند. عروق خونی با داشتن خون مناسب و خاصیت ارتجاعی کافی نقش قلب در پمپاژ کردن خون را کاهش می دهد و همین مسأله ضربان قلب را کاهش می دهد.
  • درمان نقرس؛ نقرس از تجمع اسید اوریک در مفاصل به وجود می آید و نتیجه آن التهاب مفاصل و تغییر شکل مفصل است. در شکلات سفید آنتی اکسیدان بسیاری وجود دارد که می تواند مولکولهای اسید اوریک را در مفاصل بشکند و شکلات سفید می تواند باعث بهبود این بیماران شود.
  • درمان سردرد؛ سردرد میگرنی، تنشی و خوشه ای را می توان با مصرف شکلات برطرف کرد. دوپامین موجود در شکلات سیستم عصبی را آرام و سردرد را کاهش می دهد.
  • هضم غذا؛ مصرف شکلات سفید تولید بزاق را افزایش داده بنابراین برای هضم غذا مفید است. بزاق حاوی آنزیم های آمیلاز است.
  • آنتی بیوتیک؛ شکلات سفید دارای باکتری های مفید است در نتیجه مقاومت بدن را بالا می برد.
  • کاهش خطر سرطان سینه؛ مصرف شکلات می تواند در زمان کوتاهی سرطان سیه را کاهش دهد. شکلاتها حاوی پلی فنل ها هستند که مانند آنتی اکسیدان عمل می کنند، در واقع پلی فنل ها باعث تجزیه مواد سرطانی می شوند.
  • انعقاد خون؛ یکی از اثرات مصرف شکلات سفید افزایش انعقاد خون در بدن است، انعقاد خون جراحتهای بدن را پوشانده در نتیجه باعث بهبود سریع آن می شود.
  • بهبود عملکرد حافظه؛ ماده فلاونول در شکلات موجود است، این ماده برای مغز بسیار مفید هستند. بنابراین کسانی که شکلات سفید می خورند از زوال عقل در امان هستند.
  • درمان آرتروز؛ شکلات سفید حاوی کافئین است، این ماده به بیماری و درمان آرتروز کمک می کند.
  • درمان استرس؛ شکلات سفید حاوی دوپامین است، زمانی که فرد دچار استرس و تشویش می شود عملکرد درستی از خود نشان نمی دهد، با مصرف شکلات دوپامین موجود در مغز به مسیر مثبت خود بازمی گردد.
  • درمان بیماریهای تنفسی؛ شکلات سفید حاوی متیل گزانتین است، این ماده برای آرام شدن عضلات تنفسی بسیار مناسب است و مسیرهای مسدود شده تنفسی را باز می کند.

تاریخچه کاکائو

به دانه های چرب تخمیرشده و خشک شده درخت کاکائو می گویند. که معمولاً بعد از آسیاب نمودن و گرفتن چربی دانه های آن پودر کاکائو به دست می آید.

محل رویش این درخت نواحی کوهستانی در اطراف رود آمازون است. تاریخ آن به تمدن مایا و آزتک یعنی حدود 5000 ق.م برمی گردد. پادشاهان این اقوام این نوشیدنی را در داخل جامهای طلا می نوشیدند. این نوشیدنی معمولاً به همراه وانیل و انواع ادویه جات مصرف می شد. در قدیم به این گیاه غذای رب النوعها و خدایان می گفتند.

کاکائو به دانه سیاه معروف بود و در قرون مختلف در اروپا علاوه بر مصرف خوراکی در علم شیمی نیز مصرف داشت. این درخت در نواحی آمریکای جنوبی مخصوصاً کشور برزیل کشت می شود، بعد در کشورهای نواحی استوایی قاره آفریقا. 40% کاکائو زیر کشت جهان در کشورهای غنا، ساحل عاج و اندونزی کشت می شود و به دنبال آن کشورهای برزیل، نیجریه و کامرون و کشورهای هلند و ایالات متحده بیشترین تولیدکننده فرآوردهای کاکائو در جهان را دارند. باید در نظر داشت کشور بلژیک بعنوان قطب ساخت شملات در جهان پرمصرف ترین کشور کاکائو در جهان است.

درخت کاکائو در زمینهای پست و مرطوب رشد نمی کند و می بایست از معرض باد جلوگیری کند. میوه کاکائو غلاف دارو شکل بلوطی است که به رنگ زرد و بنفش است. این گیاه 4 الی 5 سال بعد از کشت شروع به میوه دادن می دهد.

کاکائو

کاکائو سرشار از آنتی اکسیدان است، همچنین مصرف آن برای قلب بسیار مناسب است، فلاوانول های موجود در کاکائو باعث کاهش فشار خون می شود و در نتیجه برای سلامت قلب و عروق مناسب است و از بروز سرطان جلوگیری می کند، تئوباریم موجود در کاکائو مناسب درمان سرماخوردگی، گلودرد و سرفه است، منیزیم موجود در کاکائو مناسب ورزشکاران است، فیبر موجود در کاکائو عملکرد روده را بهبود بخشیده و درمان اسهال و یبوست است، کاکائو حاوی مقدار زیادی مس است که باعث افزایش هموگلوبین در خون شده و به درمان کم خونی کمک می کند، مصرف کاکائو متابولیسم بدن را بهبود بخشیده و باعث افزایش چربی سوزی شده بنابراین مناسب افرادی است که می خواهند رژیم بگیرند، مناسب افراد دیابتی است مصرف کاکائو به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان قندخون را تنظیم کرده به افراد مبتلا به دیابت نوع دو کمک می کند، مقدار فلاونول ها و سروتونین، تریپتوفان، تیروزین و فنیل اتیلامین موجود در کاکائو باعث بهبود خلق و خو شده و درمان افسردگی است، زانتین و تئوفیلین موجود در کاکائو درمان آلرژی از جمله آسم است، فیبر موجود در کاکائو باعث سم زدایی در بدن شده و پیشگیرکننده کبد چرب می شود، همچنین فلاونوئیدهای موجود در کاکائو جریان خون در مغز را بهبود می بخشد و خطر ابتلا به آلزایمر و پارکینسون جلوگیری می کند، ترومروم موجود در کاکائو باعث حفاظت از مینای دندان و در نتیجه پوسیدگی دندانها می شود.

خواص کاکائو

  • مناسب پوست و مو؛ پودر کاکائو بعنوان ماسک مناسب پوست است و از حساسیت جلوگیری می کند.
  • جوان سازی پوست؛ کاکائو سرشار از ویتامین C و منیزیم است که بهبود جریان خون پوست را درخشنده تر می کند و به جوان سازی پوست کمک می کند.
  • ضدآفتاب طبیعی؛ ماسک کاکائو مانند ضدآفتاب طبیعی عمل می کند و پوست را از اشعه UV جلوگیری می کند.
  • لایه بردار پوست؛ پودر کاکائو به عنوان لایه بردار طبیعی پوست عمل کرده و مناسب پاکسازی پوست است.
  • درمان پوست چرب؛ کاکائو چربی پوست صورت را کاهش داده و پوست را درخشان و روشن تر می کند.
  • درمان سیاهی دور چشم؛ کاکائو به دلیل آنتی اکسیدان بالا و فلاونوئید و منیزیم مناسب گردش خون است که برای سیاهی دور چشم مناسب است.
  • پرپشت شدن موی سر؛ کاکائو با تقویت موی سر باعث افزایش رشد مو و درخشان و براقی مو می شود.