خواص عرق بهارنارنج

خواص عرق بهارنارنج

بهار ناریج

بهارنارنج به شکوفه درخت نارنج گفته می شود. درخت نارنج به صورت بومی در جنوب چین و شمال شرقی هند می روید و بسته به انواعش از 8 تا 15 متر ارتفاع دارد. غنچه های درخت نارنج در اواخر زمستان می رویند و در اوایل فصل بهار شکوفه های سفید رنگ معطر آن کامل باز می شوند.

شکوفه های نارنج عطر بسیار خوب و رایحه شیرینی دارند، اما طعم گس و تلخی دارد که معمولاً با دمنوش آن عسل مصرف می کنند.

مصرف بهارنارنج

شکوفه های نارنج طبیعت گرم و خشک دارند و بر این اساس در درمان بیماری های مختلف به شیوه های خاصی تجویز می شود. همچنین از آن در تهیه عرقیات یا به صورت دمنوش خالص یا مخلوط با سایر گیاهان دارویی استفاده می شود. از آن در طب سنتی استفاده می شود.

عرق حاصل از شکوفه نارنج مثل گلاب در پخت و پز، صنایع غذایی، داروسازی، عطرسازی و آروماتراپی کاربرد بسیار زیادی دارد و به دلیل فوایدی که برای سلامت و شادابی پوست دارد از اسانس روغنی و آب مقطر آن در صنایع آرایشی و بهداشتی استفاده می شود.

باید در نظر داشت طبع بهار نارنج گرم و خشک است.

خواص بهارنارنج

دمنوش بهارنارنج آرامش بخش و ضداصطراب است و با نوشیدن آن تأثیرات مثبتی روی سیستم عصبی می گذارد. همچنین مصرف آن برای رفع قولنج های عصبی و برطرف کردن افسردگی بسیار مفید است.

  • کنترل حملات قلبی

پیشگیری از حمله قلبی و کنترل تشنج های عصبی از دیگر خواص دمنوش بهارنارنج است. همچنین مصرف آن برطرف کننده تپش نامنظم قلب است.

  • بهبود خواب

برای داشتن خواب آرام و راحت شبانه، مصرف دمنوش بهارنارنج راه حل خوبی است. افرادی که دچار اختلال خواب هستند با نوشیدن عصاره یا دمنوش بهارنارنج قبل از خواب، خواب آرامی خواهند داشت.

  • تقویت سیستم ایمنی

بهارنارنج سرشار از آنتی اکسیدان است که از بدن در مقابل بیماری های جدی و مزمن محافظت می کند و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.

  • رفع سنگ کلیه

مصرف بهارنارنج به همراه آب کرفس، برای استخراج سنگ های کلیه و مثانه و خرد کردن آنها بسیار مفید است.

  • بهبود دستگاه گوارش

مصرف دمنوش بهار نارنج درمان دردهای نفخ معده، اسپاسم، سوء هاضمه و سکسه مفید است. نوشیدن منظم دمنوش بهار نارنج اشتهاآور است که در تقویت معده بسیار تأثیر دارد.

  • رفع یبوست

مصرف بهارنارنج به همراه عسل مناسب افرادی است که از یبوست رنج می برند.

مصرف بهارنارنج باعث می شود که سلول های کبدی وادار به فعالیت شوند و ضعف و نارسایی کبد را درمان کند، همچنین سموم بدن را از بدن خارج می کند.

  •  رفع طحال

نوشیدن بهارنارنج برای رفع بزرگی طحال مؤثر است.