خواص برنج

خواص برنج

برنج

برنج از غلاتی است که امروزه در زندگی بشر بسیار پرکاربرد و پرمصرف است، چرا که مردم بعد از آشنایی با این ماده غذایی پرخاصیت آن را بطور روزانه و گسترده در برنامه غذایی خود گنجاندند. تاریخچه برنج به هزاران سال قبل می رسد، زمانی که مردم برنج را هدیه و پاداشی از طرف خدا می دانستند. این غذای پرخاصیت و خوش طعم در بین مردم آسیا بسیار طرفدار دارد و اغراق نیست اگر بگوییم یکی از وعده های غذایی اصلی همه مردم آسیا بخصوص ایرانیان است. این ماده مغذی سهم بزرگی در حفظ و سلامتی بدن دارد، و مردم نیز بعد از آشنایی با خواص این ماده بطور گسترده از آن استفاده می کنند. در دنیا هفتصد نوع مختلف برنج وجود دارد که کشورهای آسیایی حدود 90% آن را تأمین می کنند.

یکی از مهمترین فواید برنج این است که بعد از مصرف آن، سریعاً انرژی بدن تأمین می شود، همچنین سرشار از ویتامین B1 است. برنج برای دستگاه گوارش، تثبیت قند خون، فشار خون بالا، اسهال، بیماری های قلبی و سایر امراض بسیار مفید و مناسب است، همچنین برنج موجب افزایش مقاومت نسبت به انسولین می شود که برای بیماران دیابتی بسیار مفید است.

برنج دارای 362 کالری، 12 گرم آب، 6/6 گرم پروتئین، 80 گرم نشاسته، 25 میلی گرم کلسیم، 95 میلی گرم فسفر، 0،8 میلی گرم آهن، 5 میلی گرم سدیم، 90 میلی گرم پتاسیم، 06 میلی گرم ویتامین B1، 03 میلی گرم ویتامین B2 و 5،1 میلی گرم ویتامین B3 است. همچنین برنج سرشار از کربوهیدرات هاست که بیشترین مقدار انرژی بدن از این کربوهیدرات ها تأمین می شود، مانند نشاسته، فیبر، قندها و... باید در نظر داشت خواص برنج قهوه ای نیز مانند برنج سفید است اما به دلیل اینکه پوست و شلتوک برنج از آن جدا نشده، بنابراین مواد معدنی و ویتامین بیشتری نسبت به برنج سفید دارد. 

خواص برنج

مصرف برنج برای دستگاه گوارش بسیار مناسب و مفید است، همچنین این ماده مغذی برای درمان اسهال خونی بسیار مفید است.

  • بهبود متابولیسم بدن

برنج منبع خوبی از ویتامین D، کلسیم، آهن، نیاسین و... است که همه این مواد برای سوخت و ساز و متابولیسم بدن بسیار مفید هستند.

  • کنترل فشار خون

برنج دارای سدیم بسیار بالایی است که مصرف آن را به کسانی که فشار خون بالا دارند توصیه می شود.

  • سلامت قلب و عروق

در برنج چربی و کلسترول وجود ندارد و سرشار از آنتی اکسیدان و فیبر زیاد است که مصرف آن برای تقویت سیستم قلب و عروق توصیه می شود.

  • جلوگیری از سرطان

فیبر و آنتی اکسیدانها منابع خوبی برای جلوگیری از سرطان هستند، برنج سفید سرشار از این دو ماده مغذی است، آنتی اکسیدان موجود در برنج به تخریب رادیکالهای آزاد شده در بدن که منجر به سرطان می شوند، می شود، پس مصرف به اندازه آن برای پیشگیری از سرطان مناسب است.

  • جلوگیری از آلزایمر

مصرف برنج باعث آزاد شدن نورون ها و انتقال دهنده های سیستم های عصبی هستند که برای پیشگیری از آلزایمر بسیار مناسب هستند.

  • مراقبت از پوست

ریبوفلاوین موجود در برنج خاصیت ضد التهاب و قرمزی دارد و توانایی بهبود برخی از بیماریهای پوستی را دارد و همچنین از روند سریع پیر شدن و چروک پوست را به تعویق می اندازد.