خواص سکنجبین

خواص سکنجبین

سکنجبین

شربت سکنجبین یکی از محبوبترین شربت ها است که علاوه بر طعم بی نظیرش مزایای بی شماری هم دارد. سکنجبین از ریشه زبان عربی واژه "سک" به معنای سرکه و "انگبین" به معنای شیره، عسل یا شهد تشکیل شده است و به شربتی گفته می شود که ترکیبات اصلی آن سرکه و شهد یا عسل باشد. ترکیبات این شربت طعمی خوش گوار و معطر و فرح بخش به وجود می آورد. در طب سنتی این شربت می تواند اخلاط اربعه را متعادل و تنظیم کند و خلطها را از بین می برد. از نظر طب سنتی، سنکنجبین مولد خون لطیف است و خلطها را از بین می برد، همچنین سینه را پاک می کند و می تواند گرفتگی طحال یا کبد را باز کند. این شربت باز کننده عروق بدن می باشند. این شربت فواید زیادی دارد از جمله: از بین بردن دل درد، سوزش معده و مشکلات گوارشی مفید باشد، افراد مختلف با هر مزاجی که دارند می توانند از این شربت استفاده کنند، این شربت دافع صفرا است و می تواند صفرای اضافی را از بدن خارج و از بین ببرد، شربت سکنجبین می تواند برای درمان بیماری هایی که توسط غلبه بر گرمی ایجاد می شوند مؤثر واقع شود و همچنین با برطرف کردن تشنگی، گلو و دهان را مرطوب نگه دارد، افرادی که دارای طبع گرم هستند می توانند از ترکیب سکنجبین و تخم کاسنی و گلاب استفاده کنند زیرا منافع بسیار زیادی برای آنها خواهد داشت.

خواص سکنجبین

  • پیشگیری از انسداد عروق

نوشیدن سکنجبین باعث می شود از گرفتگی عروق جلوگیری شود و خون با سرعت بیشتری در رگ ها جریان داشته باشد.

درد کبد اگر با سرخی رنگ بدن همراه باشد یکی از درمان آن سکنجبین و شیره کاسنی است و نوشاندن جو آب و سکنجبین و خوردن نان با آبغوره است.

  • تقویت معده

کسانی که طبع معده شان سرد است و با مصرف کوچکترین ماده غذایی سرد دچار مشکل می شوند. ترکیبات سکنجبین برای معده بسیار مقوی است، اما برای افرادی که دچار نفخ می شون باید آن را با عسل اضافی مصرف کنند.

  • رفع سردرد

مصرف منظم و مداوم سکنجبین سردرد را کم کرده و باعث معده و کبد می گردد.

  • رفع صفرا

مصرف شربت سکنجبین تأثیر زیادی در پاکسازی کبد و دستگاه گوارش داشته و باز کننده عروق بوده و برای افراد صفراوی بسیار مؤثر می باشد.

  • رفع تب

مصرف منظم آب کاسنی پخته با سکنجبین تب را رفع می کند. مخلوط آب پخته کاسنی را با سکنجبین، تب های طولانی مدت را درمان می کند.

  • پیشگیری از سکته

مصرف سکنجبین بدن را ضدعفونی کرده باعث از بین رفتن باکتری و قارچها می شود. شربت سکنجبین از فشار خون کاسته و از بروز سکته های مغزی جلوگیری می کند و باعث سلامتی بدن می شود.

  • تسکین عطش

سکنجبین طبیعت سرد و خنکی دارد و مصرف آن در تابستان و روزهای گرم و آفتای باعث رفع عطش شده و کم آبی بدن را رفع می کند.