خواص تخمه کدو

خواص تخمه کدو

تخمه کدو

تخمه کدو یکی از انواع تخمه است که با طعم جذاب و خاص و البته خاصیت بی نظیرش توانسته در بین بسیاری از خانواده ها طرفدار پیدا کند. این دانه کوچک سرشار از مواد مغذی است، این دانه ها سرشار از منیزیم، فیبر و آهن است، این دانه مغذی یک میان وعده سالم برای همه افراد است. خواص این دانه به قدری زیاد است که انجمن قلب آمریکا به افراد توصیه می کند روزانه 30 گرم تخمه به عنوان بخشی از رژیم غذایی سالم مصرف کنند. تخم کدو برای سلامت قلب، پروستات و پیشگیری از بروز برخی سرطان ها، مو، پوست، کاهش کلسترول، مشکلات مثانه، رفع بی خوابی، درمان تب و سل، کاهش و تسکین خلط گلو، رفع خشکی مغز، تنظیم قند خون، لاغری و... مناسب است. هر 28 گرم تخم کدو بدون پوست محتوی 151 کالری انرژی است و شامل: 13 گرم چربی، 18% ویتامین K، 33 % فسفر، 42 % منگنز، 37 % منیزیم، 23 % آهن، 14 % زینک و روی، 19 % مس،  17 گرم فیبر،  7 گرم پروتئین.

خواص تخمه کدو

  • کاهش استرس

منیزیم موجود در تخمه کدو روی اعصاب اثر آرامبخشی دارد و همچنین برای سیگنال های انتقال دهنده عصبی درون مغز مفید است که در نتیجه باعث کاهش استرس می شود.

  • بهبود سلامت مغز

اسیدهای چرب موجود در تخمه کدو از جمله اُمگا 3 و اُمگا 6 می تواند از سلولهای مغز در برابر آسیب محافظت کند و در نتیجه باعث بهبود سلامت مغز شود.

  • کاهش سطح قند خون

تخمه کدو قند خون را کاهش می دهد و این امر برای کسانی که مبتلا به دیابت هستند و برای کنترل سطح قندخون بسیار مهم است.

  • محافظت از کلیه ها

در کلیه موادی به نام فیتوکمیکال وجود داره که از انباشته شدن مواد مضر در کلیه ها جلوگیری می کند، چرا که این انباشت ها می تواند باعث ایجاد سنگ کلیه یا سنگ صفرا شود.

  • بهبود عملکرد مثانه

تخمه کدو حاوی مواد مغذی فیتوکمیکال های است که باعث بهبود عملکرد مثانه در ذخیره ادرار و در نتیجه مثانه را در برابر هرگونه عفونت یا اختلال محافظت می کند.

  • تقویت استخوان ها

تخمه کدو حاوی مقدار زیادی کلسیم و روی است، که برای پیشگیری از پوکی استخوان مفید است و باعث تقویت استخوانها می شود.

اسیدهای چرب موجود در تخمه کدو می تواند مانع از ورود کلسترول به عروق شود و از افزایش فشار خون و بیماری های قلبی جلوگیری کند.

  • مانع از ورم مفاصل

تخمه کدو خاصیت شفابخشی دارد که التهاب داخلی بدن را کاهش داده و برای محافظت از مفاصل در برابر آرتروز مفید است و درد آرتروز را کاهش می دهد.

  • پیشگیری از پروستات در مردان

تخمه کدو بخاطر داشتن روی، به طور چشمگیری از گسترش سرطان پروستان و بیماری های هایپرپلازی خوش خیم پروستات جلوگیری می کند، بنابراین تخمه کدو در حفظ عملکرد صحیح پروستات نقش مهمی دارد.

زمانی که خسته اید و روحیه تان پائین است کافی است یک مشت تخمه کدو بخورید. تخمه کدو حاوی آمینواسیدهایی از جمله تریپتوفان است که باعث افزایش سروتونین و در نیجه بالا رفتن حال خوب در افراد می شود.

  • بهبود زخم ها

کدو حاوی پروتئین است که برای ترمیم بافت زخم بسیار مفید است.

تخمه کدو حاوی ویتامین های C,E و فیتوکمیکال های دیگر است که خواص آنتی اکسیدانی دارند و مانع از آسیب پوست و در نتیجه جوان سازی پوست می شود.

  • درمان عفونت های انگلی

تخمه کدو باعث کاهش رشد انگل ها و عفونت های ناشی از آن در بدن می شود.