خواص گیاه دارویی عناب

خواص گیاه دارویی عناب

عناب چیست؟

عناب میوه درختچه یا درخت کوچکی است با گلبرگ هایی به رنگ سبز مایل به زرد است، طول درخت عناب حدود 12 متر است که دارای برگ هایی صاف و سبز و پوست قهوه ای روشن است، و جزو میوه های هسته دار است. میوه های این درختچه به اندازه یک خرما هستند و رنگشان ترکیبی از قرمز  و قهوه ای است که از روشن تا سیر تغییر می کند. این گیاه بومی جنوب آسیا از جمله کشورهایی مانند چین است و به عنوان خرمای چینی یا خرمای قرمز شناخته می شود. درخت عناب در مخصوص آب و هوای گرم و مرطوب است. امروزه این میوه در سراسر جهان، به ویژه اروپا شناخته شده است و در بیشتر فروشگاهها به فروش می رسد.

عناب دارای خواص بسیار زیادی است از جمله سرشار از آنتی اکسیدان و مواد مغذی ارگانیک قوی است. هر 100 گرم عناب دارای خواص زیادی است از جمله: 79 کالری، 10 گرم فیبر، 77،86 آب، 79 کیلوکالری انرژی، 1،2 گرم پروتئین، 0،2 چربی، 20،23 کربوهیدرات، 21 میلی گرم کلسیم، 0،48 میلی گرم آهن، 10 میلی گرم منیزیم، 23 میلی گرم فسفر، 250 میلی گرم پتاسیم، 3 میلی گرم سدیم، 0،05 میلی گرم زینک، 69 میلی گرم ویتامین C، 0،02 میلی گرم تیامین، 0،04 میلی گرم ریبوفلاوین، 0،9 میلی گرم نیاسین، 0،08 ویتامین B6، 0 ویتامین B12، 2 میکروگرم ویتامین A، 0 درصد اسیدهای چرب، 0 درصد کلسترول.

خواص عناب

یکی دیگر از خواص عناب کاهش استرس و اضطراب است. عناب کاهنده اضطراب و تسکین دهنده اعصاب است. در افرادی که مرتب دچار استرس و اضطراب مزمن هستند مصرف عناب توصیه می شود.

  • درمان سرطان

ترکیبات زیست فعال در عناب باعث کاهش فعالیت رادیکال های آزاد و گسترش سلولهای سرطانی می شود. عناب خاصیت آنتی اکسیدانی زیادی دارد که در پیشگیری از سرطان و سایر بیماری های مزمن مؤثر هستند.

  • تنظیم گردش خون

عناب یکی از منابع مهم و سرشار از آهن و فسفر است که هر دو این مواد از عناصر مهم در گلبول های قرمز خون هستند. مصرف عناب گردش خون را به جریان می اندازد.

عناب سرشار از مواد معدنی مانند کلسیم، فسفر و آهن است که این مواد باعث سلامت و استحکام استخوان ها می شود و در سنین پیری از پوکی استخوان جلوگیری می کند.

  • افزایش ایمنی بدن

عناب به دلیل داشتن مقدار زیادی آنتی اکسیدان از جمله ویتامین های C و A و اسیدها باعث تقویت سیستم ایمنی می شود. آنتی اکسیدان ها می توانند عامل بسیاری از بیماری ها را خنثی کنند.

  • مراقبت از پوست

عصاره و آب عناب برای درمان موضعی التهابات پوستی از جمله اگزوما و آکنه مفید است. همچنین عناب از ظهور چین و چروک و جای زخم روی صورت جلوگیری می کند و با اکسیژن رسانی باعث شادابی پوست می شود.

  • سلامت گوارش

عناب به دلیل داشتن فیبر فرآیند هضم را در بدن بهبود می بخشد. همچنین باعث جلوگیری از بروز یبوست، شکم درد، نفخ شکم و بیماری های دستگاه گوارش می شود.

  • کاهش قند خون

عناب باعث کاهش قند خون می شود. از این رو عناب برای پیشگیری و کنترل دیابت و سایر اختلالات سوختئ سازی مانند سندروم سوخت و ساز تبدیل کرده است.

  • تصفیه خون

عناب دارای ماده ساپونین ها و آلکالوئید است که باعث تصفیه خون و سم زدایی در بدن می شود.

  • کمک به سلامت قلب

عناب از میوه های مفید برای سلامت قلب است. مواد مغذی در عناب به سلامت قلب و عملکرد آن کمک کی کند. عناب به دلیل دارا بودن مقدار زیادی پتاسیم و مقدار کمی سدیم در آرامش رگ های خونی و در نتیجه کاهش فشار خون مؤثر است.

  • پیشگیری از آلزایمر

عناب با جلوگیری از نابودی سلولهای مغز و تقویت عملکرد شناختی مغز، با بیماری آلزایمر مبارزه می کند. توصیه می شود که سالمندان زیاد عناب مصرف کنند.

عناب دارای خاصیت آرام بخشی دارد و با مصرف آن ذهن و بدن را آرام می کند، بنابراین اگر می خواهید شبها آرام بخوابید جوشانده عناب را مصرف کنید.

عناب حاوی ترکیبات قوی مانند فلاونوئیدها و ساپونینی است. عصاره و روغن عناب دارای خواص ضد التهابی است. مصرف موضعی عصاره عناب درد عضلات و مفاصل را کم می کند.

  • کمک به بهبود زخم ها

عناب به دلیل داشتن ماده شیمیایی گیاهی فیتوکمیکال ها با عوامل بیماری زا و میکروب ها مبارزه می کند. ترکیبات فلاونوئیدی موجود در عناب خاصیت ضد میکروبی دارد که برای درمان عفونت کودکان نیز مفید است.

برای کاهش وزن خوردن میوه و سبزیجات پیشنهاد می شود، باید در نظر داشت که برای این امر می بایست عناب نیز به لیست خوردنیها افزوده شود. این میوه کالری کمی دارد و پروتئین بالا و فیبر مورد نیاز بدن شما را تأمین می کند.

  • کمک به رویش مو

عناب بخاطر داشتن مقدار زیادی پروتئین، مواد معدنی و ویتامین ها در روغن عناب، به رویش مو کمک می کند و در رشد آن مؤثر است.