خواص انگور

خواص انگور

1401/05/30 15:35:47

انگور

درخت انگور که به درخت مو نیز شهرت دارد درختچه ای است بالا رونده که از دیوار و درختان مجاور بالا میر رود. ساقه آن گره دارد و دارای برگ های متناوب است. برگ های انگور دارای پنج لوب دندانه دار و به رنگ سبز تیره می باشد. گل های آن کوچک، مجتمع و بصورت خوشه ظاهر می شود. میوه درخت انگور، گوشت دار و شیرین و برگ های مختلف دارد. انگور از آن دست خوردنیهایی است که تمام قسمت های آن قابل استفاده و خوردن است. انگور به دلیل طعم و مزه، تنوع و خواص بی نظیری که دارد یکی از محبوب ترین میوه های جهان است. این میوه بهشتی در مناطق معتدل جهان می روید و سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است. دانه های ریز انگور نیز بسیار مفیدند و برای بیماری های چشمی ناشی از دیابت بسیار مهم هستند. عصاره دانه انگور مملو از آنتی اکسیدان است و برای پیشگیری از سرطان بسیار مهم هستند. مصرف انگور باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و نیز کنترل دیابت می شود. انگور دارای ارزش غذایی بسیار زیادی است از جمله؛ از مواد مغذی انگور می توان به ویتامین هایی مانند: ویتامین A, K, C, B6 و همچنین گیاه مغذی های فنول و پلی فنول اشاره کرد. گیاه مغذی ها بدن را در برابر انواع بیماری ها محافظت می کنند. انگور حاوی مقادیر فراوانی از تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین و فولات و مواد معدنی پتاسیم، کلسیم، منیزیم، فسفر و سدیم اشاره کرد. انگور سرشار از فیبر، کربوهیدرات سالم، آنتی اکسیدان و مقادیری پروتئین است. فلاونوئیدهای موجود در انگور از صدمات ناشی از رادیکال های آزاد می کاهد و جلوی سرعت روند پیری را می گیرد.

برگ مو: دارای ساکارز، لوولز، اینوزیت، مواد نشاسته ای و تعدادی اسیدهای آلی است.

دم خوشه انگور: دارای تانن، مواد رزینی، تارتارات پتاسیم و اسیدهای آلی است.

غوره: میوه سبز و نارس انگور است که دارای طعم ترش است. غوره دارای اسیدهای آلی مانند اسید مالیک، اسید فرمیک، اسید سو کسینیک، اسید گزالیک، اسید گلوکولیک و قند می باشد.

پوست انگور: دارای تانن، تارتارات پتاسیم و اسیدهای آزاد و مواد معدنیی می باشد.

هسته انگور: در هسته انگور مقداری روغن و تانن موجود است. روغن هسته انگور به رنگ زرد مایل به سبز است. این روغن فاقد بو و دارای طعمی مطبوع می باشد. روغن هسته انگور دارای تری گلیسیرید، اسید اولئیک، اسید پالمتیک، اسید لینولئیک، اسید استئاریک و اسید آراشیدونیک می باشد.

خواص انگور

انگور و پیشگیری از بیماری های قلبی

انگور مقدار اکسید نیتریک موجود در خون را که جلوی تشکیل لخته خون در بدن را می گیرد- افزایش می دهد. علاوه بر آن آنتی اکسیدهای انگور از اکسیداسیون کلسترول بد که موجب گرفتگی رگ های خونی می شود و دلیل اصلی بیماری های قلبی و عروقی هستند جلوگیری می کند.

انگور و خطر ابتلا به آب مروارید

فلاونوئیدهای موجود در انگور حاوی آنتی اکسیدان هستند که باعث جلوگیری از رادیکال های آزاد بدن و در نتیجه پیشگیری از بسیاری از بیماری ها می شوند. رادیکال های آزاد می توانند موجب بیماری مانند آب مروارید، بیماری های قلبی-عروقی، سرطان و بسیاری از بیماری ها شوند. مصرف انگور از ابتلا به آب مروارید جلوگیری می کند.

انگور و درمان یبوست

انگور سرشار از فیبر است و برای درمان یبوست و برطرف کردن آن بسیار مؤثرند. انگور حاوی اسید ارگانیک، قند و سلولز است. مصرف انگور باعث عملکرد بهتر ماهیچه های روده و معده می شود و در نتیجه یبوست مزمن را درمان می کند.

انگور و درمان اختلالات کلیوی

مصرف انگور باعث افزایش ادرار می شود و می تواند میزان اسیدیته ناشی از اسید اوریک را به طور چشمگیری کاهش دهد. انگور قرمز باعث پاکسازی بدن می شود و فواید آنتی اکسیدان موجود در این موجود شامل همه اجزای بدن می شود.

انگور و پیشگیری از سرطان

یکی از خواص بی نظیر انگور پیشگیری از سرطان است. انگور خواص ضد التهابی و ضد سرطانی قوی دارد. در نتیجه مصرف آن باعث پیشگیری از سرطان روده بزرگ و سینه می شود. آب انگور نیز خاصیت ضد سرطانی دارد و می تواند از انتشار سلولهای سرطانی جلوگیری کند و در نتیجه سیستم ایمنی بدن را قوی می کند.

انگور و درمان میگرن

درمان میگرن یکی دیگر از خواص انگور است. آب انگور رسیده درمان خانگی مهمی برای میگرن به حساب می آید. برای درمان میگرن باید صبح ها کمی آب انگور خالص و بدون ترکیب با آب معمولی نوشید. آب انگور و عصاره دانه انگور سردردهای میگرنی را درمان می کنند.

انگور و درمان آسم

انگور ارزش درمانی بسیاری دارد و از گذشته برای درمان آسم بسیار مورد استفاده قرار می گرفته. انگور باعث افزایش رطوبت ریه ها می شود و از حملات آسم می کاهد.

انگور و تقویت استخوان ها

یکی از خواص انگور تقویت استخوان هاست. انگور منبع بی نظیری از ریز مغذی هایی چون مس، آهن و منگنز است و وجود تمامی این ریز مغذی ها برای تشکیل و استحکام استخوان مهم هستند، از این رو باعث پیشگیری از پوکی استخوان می شوند.

انگور و تقویت سیستم ایمنی بدن

انگور قرمز حاوی فلاونوئید و مواد معدنی است و همچنین سرشار از ویتامین هاست. مانند ویتامین A, K, C, B6 که باعث سلامت و حفظ سیستم ایمنی بدن و همچنین پیشگیری از سرماخوردگی می شود.

انگور و تسکین سوء هاضمه

مصرف انگور نقش مهمی در بد هضمی دارد. این میوه از حرارت بدن می کاهد و سوء هاضمه و سوزش معده را درمان می کند. از این رو مصرف انگور برای سوء هاضمه بسیار مفید است.

انگور و کاهش خستگی

مصرف انگور بخشی از آهن مورد بدن را تأمین می کند و خستگی را می کاهد. کسانی که به دلیل کمبود آهن دارای خستگی و ضعف مداوم هستند می توانند انگور مصرف کنند.

انگور و کنترل دیابت

مصرف عصاره انگور هیپرگلیسمی یا افزایش دهنده خون را مهار می کند و می تواند باعث کاهش و کنترل دیابت شود.

انگور و  توازن سطح کلسترول

انگور حاوی تروستیلبن است که باعث کاهش کلسترول خون می شود. این ترکیب بسیار شبیه آنتی اکسیدان است. این مواد خواص ضد سرطانی دارند و در نتیجه باعث کاهش کلسترول خون می شوند.

انگور و فعالیت ضد باکتریایی

انگور قرمز ویژگی ضد باکتریایی و ضد ویرووسی قوی دارد که می تواند فرد را از ابتلا به عفونت محفوظ نگه دارد. این مواد در برابر فلج اطفال و عواملی که باعث بیماری های تب خال لب یا تب خال تناسلی می شود، مقاومت می کنند.

انگور و پیشگیری از سرطان سینه

مصرف اب انگور سیاه و بنفش در پیشگیری از سرطان سینه مؤثر است. آنتی اکسیدان موجود در انگور برای پیشگیری همه انواع سرطان ها مفید است به خصوص سرطان سینه. مواد شیمیایی موجود در انگور خود را به نواحی پیوند می رساند و آروماتاز را مهار می کند.

انگور و کاهش خطر آلزایمر

مصرف انگور باعث سلام می شود و شروع بیماری های تحلیل برنده سیستم عصبی را به تأخیر می اندازد. مصرف انگور به افراد سالمند به شدت توصیه می شود، چرا که باعث پیشگیری و درمان آلزایمر می شود.