خواص زردآلو

خواص زردآلو

1401/05/31 14:36:31

زردآلو

درخت زردآلوبومی نواحی چین می باشد. این درخت در اوائل قرن اول میلادی به آسیا و اروپا راه یافت. درخت زردآلو تا ارتفاع 6 متر می رسد و برگ های آن مانند قلب نوک تیز و به رنگ سبز روشن مایل به زرد می باشد. گل های زردآلو درشت و به رنگ سفید متمایل به قرمز است. میوه آن گوشتی و زرد رنگ با طعمی مطبوع و شیرین بوده که در اواسط تابستان می رسد. مغز زردآلو دارای 40% روغن، مقداری پروتئین، قند اسانس و ویتامین های A, C, B12 می باشد. طبق تحقیقات انجام شده زردآلو دارای خواص بسیار زیادی است از جمله؛ درمان سوء هاضمه، یبوست، گوش درد، تب، بیماری های پوستی، سرطان، کم خونی و همچنین برای ساخت لوازم آرایشی و بهداشتی از آن استفاده می شود.

خواص زردآلو

بسیار مغذی و کم کالری

زردآلو بسیار مغذی است و حاوی بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی ضروری است. 2 زردآلو تازه (70 گرم) فراهم می کند و شامل مواد مغذی زیر می باشد؛ کالری: 34، کربوهیدرات: 8 گرم، پروتئین: 1 گرم، چربی: 0.27 گرم، فیبر: 1.5 گرم، ویتامین A: 8 درصد از ارزش روزانه (DV)، ویتامین C: 8 درصد از DV، ویتامین E: 4٪ از DV، پتاسیم: 4٪ از DV. علاوه بر این، این میوه منبع مناسبی از بتا کاروتن، لوتئین و زآگزانتین است که همگی آنتی اکسیدان های قوی هستند که به مبارزه با رادیکال های آزاد در بدن شما کمک می کنند.

آنتی اکسیدان بالایی دارد

زردآلو منبع عالی بسیاری از آنتی اکسیدان ها از جمله بتا کاروتن و ویتامین های A، C و E است. علاوه بر این، آن‌ها سرشار از گروهی از آنتی‌اکسیدان‌های پلی فنل به نام فلاونوئیدها هستند که نشان داده شده است در برابر بیماری‌ها از جمله دیابت و بیماری‌های قلبی محافظت می‌کنند. این ترکیبات برای خنثی کردن رادیکال های آزاد، که ترکیبات مضری هستند که به سلول های شما آسیب می رسانند و باعث استرس اکسیداتیو می شوند، کار می کنند. استرس اکسیداتیو با چاقی و بسیاری از بیماری‌های مزمن مانند بیماری قلبی مرتبط است.

سلامت چشم را ارتقا دهد

زردآلو دارای ترکیبات متعددی است که برای سلامت چشم ضروری هستند، از جمله ویتامین های A و E. ویتامین A در پیشگیری از شب کوری، اختلالی که به دلیل کمبود رنگدانه های نور در چشم شما ایجاد می شود، نقش حیاتی دارد، در حالی که ویتامین E یک آنتی اکسیدان محلول در چربی است که مستقیماً وارد چشم شما می شود تا از آسیب رادیکال های آزاد محافظت کند. از دیگر کاروتنوئیدهای مهم زردآلو می توان به لوتئین و زآگزانتین اشاره کرد. در عدسی ها و شبکیه چشم شما یافت می شود و از استرس اکسیداتیو محافظت می کند.

 سلامت پوست را تقویت می کند

خوردن زردآلو ممکن است برای پوست شما مفید باشد. علل اصلی چین و چروک و آسیب پوست عوامل محیطی مانند نور خورشید، آلودگی و دود سیگار هستند. قابل ذکر است، شما می توانید با برخی از این آسیب های پوستی از طریق یک رژیم غذایی سالم سرشار از آنتی اکسیدان هایی که زردآلو تامین می کند، مبارزه کنید. ویتامین های C و E که هر دو در این میوه یافت می شوند، ممکن است به پوست شما کمک کنند. به ویژه، ویتامین C با خنثی کردن رادیکال های آزاد در برابر آسیب اشعه ماوراء بنفش و آلاینده های محیطی محافظت می کند.

سلامت روده را تقویت  می کند

زردآلو ممکن است سلامت روده را تقویت کند. یک فنجان (165 گرم) زردآلو ورقه شده 3.3 گرم فیبر دارد که به ترتیب 8.6 و 13.2 درصد از DV برای مردان و زنان است. زردآلو حاوی فیبر محلول و نامحلول است. نوع محلول در آب حل می شود و شامل پکتین، صمغ و زنجیره های بلند قند به نام پلی ساکارید است، در حالی که نوع نامحلول در آب حل نمی شود و شامل سلولز، همی سلولز و لیگنین است.

سرشار از پتاسیم

زردآلو سرشار از پتاسیم است، ماده معدنی که به عنوان یک الکترولیت نیز عمل می کند. در بدن شما، مسئول ارسال سیگنال های عصبی و تنظیم انقباضات ماهیچه ای و تعادل مایعات است. از آنجایی که پتاسیم برای حفظ تعادل مایعات از نزدیک با سدیم کار می کند، مصرف کافی ممکن است به جلوگیری از نفخ و حفظ فشار خون سالم کمک کند. یک تجزیه و تحلیل از 33 مطالعه نشان داد که رژیم غذایی غنی از پتاسیم به طور قابل توجهی فشار خون را کاهش می دهد و منجر به کاهش 24 درصدی خطر سکته مغزی می شود.

آبرسان پوست

مانند بیشتر میوه ها، زردآلو به طور طبیعی سرشار از آب است که می تواند به تنظیم فشار خون، دمای بدن، سلامت مفاصل و ضربان قلب کمک کند. یک فنجان (165 گرم) زردآلو تازه و ورقه شده تقریباً 2/3 فنجان (142 میلی لیتر) آب فراهم می کند. از آنجایی که اکثر مردم به اندازه کافی آب نمی نوشند، خوردن میوه های تازه می تواند به شما در رسیدن به نیازهای روزانه کمک کند. اگر کم آب باشید، حجم خون شما کاهش می یابد و قلب شما مجبور می شود برای پمپاژ خون بیشتر کار کند. علاوه بر این، هیدراته ماندن به خون شما اجازه می دهد تا مواد زائد و مواد مغذی را در سراسر بدن به گردش درآورد.

از کبد شما محافظت می کند

برخی از داده ها نشان می دهد که زردآلو ممکن است به محافظت از کبد شما در برابر استرس اکسیداتیو کمک کند. در دو مطالعه حیوانی، موش‌هایی که با الکل و زردآلو تغذیه شدند، سطوح کمتری از آنزیم‌های کبدی و نشانگرهای التهابی نسبت به موش‌هایی داشتند که الکل مصرف کردند اما زردآلو نداشتند. این تحقیق نشان می‌دهد که زردآلو به دلیل محتوای آنتی‌اکسیدانی بالایی که دارد به پیشگیری از آسیب کبدی کمک می‌کند.

به راحتی به رژیم غذایی خود اضافه کنید

هر دو زردآلو تازه و خشک یک میان وعده سریع و خوشمزه یا افزودنی آسان به وعده غذایی مورد علاقه شما هستند. شما می توانید آنها را به روش های مختلفی به رژیم غذایی خود اضافه کنید، از جمله:

به مخلوط دنباله دار یا گرانولا هم بزنید

تازه به عنوان میان وعده مصرف می شود

برش داده و به ماست یا سالاد اضافه کنید

در مربا، کنسرو و سالسا استفاده می شود

در آرام پز با گوشت مانند مرغ یا گوشت گاو خورش می شود

به دسرهایی مانند پای، کیک و شیرینی اضافه می شود

از آنجایی که زردآلو شیرین و ترش است، می توان از زردآلو به عنوان جایگزینی برای هلو یا آلو در اکثر دستور العمل ها استفاده کرد.

 

 

 

منبع: https://www.healthline.com/nutrition/apricots-benefits#TOC_TITLE_HDR_10