خواص شوید

خواص شوید

شوید

شوید علاوه بر طعم و عطر بی نظیرش، دارای خواص بی شمار بوده و همچنین شامل ویتامین ها و مواد معدنی فراوان است. شوید با داشتن آنتی اکسیدان فراوان در تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از سرطان نقش به سزایی دارد، علاوه بر آن باعث کاهش کلسترول خون می شود. با وجود کالری بسیار کمی که دارد در هر 100 گرم 43 کالری دارد و سرشار از ویتامین A و C است. همچنین حاوی مقادیر زیادی ویتامین B6، آهن، منیزیم و فولات نیز است. علاوه بر آن شوید خاصیت ضد میکروبی نیز دارد. این سبزی سرشار از کلسیم بوده و مصرف آن موجب تقویت دندان ها و استخوان ها می شود. علاوه بر آن بخاطر خواص ضدمیکروبی این گیاه، برای خوشبو کردن و طراوت دهان نیز استفاده می شود. شوید خاصیت ضد سرطانی دارد.

مواد معدنی موجود در شوید شامل کلسیم 208 میلی گرم، آهن 6،6 میلی گرم، منیزیم 55 میلی گرم، فسفر 66 میلی گرم، پتاسیم 738 میلی گرم، منگنز 1،3 میلی گرم و مقادیر کمی سدیم، روی و مس است.

خواص شوید

· پیشگیری از سرطان

آنتی اکسیدان های موجود در روغن شوید باعث می شود تا خواص ضد سرطانی داشته باشد. آنتی اکسیدان های موجود در روغن شوید منبع عالی از ویتامین C و A می باشد و باعث جلوگیری از سرطان می شود.

· تقویت سیستم ایمنی بدن

شوید و خواص ضد میکروبی آن باعث شده است تا این گیاه به عنوان یک گیاه از بین برنده عفونت های میکروبی شناخته شود.

· کنترل بیماری دیابت

مصرف شوید باعث می شود تا سطح انسولین کاهش پیدا کند.

· دفع سموم بدن

شوید ادرار آور است و مصرف آن باعث دفع سموم از طریق ادرار می شود.

· سلامت و تقویت استخوان ها

شوید دارای کلسیم می باشد که به عنوان یک ماده معدنی مناسب باعث جلوگیری از تحلیل رفتن استخوان و از دست رفتن تراکم استخوانی می شود. پوکی استخوان یک بیماری است که هزاران نفر را در سراسر جهان درگیر خود کرده است، با مصرف شوید استخوانهای خود را سالم نگه دارید.

· درمان افسردگی

شوید تازه می تواند برای جلوگیری از افسردگی مفید باشد.

· درمان کم خونی

یکی از روشهای درمان کم خونی مصرف شوید است. شوید باعث افزایش تولید سلول های قرمز خون می شود، با مصرف شوید 50% خون مورد نیاز بدن تأمین می شود.

· بهبود اختلالات تنفسی

یکی از ترکیبات موجود در شوید کائمفرول است که خاصیت ضد انقباضی دارد و به عنوان یک آنتی هیستامین عمل می کند. همچنین برای جلوگیری از آلرژی می توان از شوید استفاده کرد.

· درمان اسهال

اسهال به دلیل سوء هاضمه و فعالیت میکروبی ایجاد می شود، شوید به دلیل داشتن مونوترپن ها و فلاونوئیدها باعث از بین رفتن باکتری و در نتیجه جلوگیری از اسهال می شود.

· پیشگیری از پوکی استخوان

شوید به دلیل دارا بودن کلسیم، برای افراد سن بالا که درگیر پوکی استخوان هستند بسیار مناسب است.

· کمک به خواب راحت

شوید یکی از گیاهانی می باشد که دارای خاصیت آرام بخش و تحریک کننده است.

· کمک به درمان صرع

صرع یکی از اختلالات عصبی است که با مصرف شوید از بروز این اختلال جلوگیری کنید.

· کاهش دردهای قاعدگی

بیماری سندروم پیش از قاعدگی باعث ایجاد درد در بدن می شود، مصرف شوید باعث جلوگیری از دردهای قاعدگی در خانمها می شود.

· خواص ضد التهاب

شوید دارای خواص ضد التهابی برای بدن می باشد و برای درمان برخی از مشکلات ناشی از التهاب آرتریت مؤثر است.

· بهداشت دهان و دندان

استفاده از تخم و برگ شوید به عنوان خوشبو کننده دهان باعث می شود این گیاه به عنوان یک گیاه معطر شناخته شود و دارای خواص آنتی اکسیدان و ضدعفونی کننده باشد. بنابراین شوید برای برطرف کردن بوی دهان و دندان مناسب است.

· هضم راحت غذا

شوید دارای خواص اشتهاآور است، به همین دلیل در پخت و پز مورد استفاده قرار می گیرد. روغن موجود در شوید تحریک کننده است و باعث ترشح صفرا می شود و شیره های گوارشی را فعال می کند. این روغن باعث می شود تا حرکات لوله گوارش به درستی انجام شود.

· کاهش درد نقرس

شوید به عنوان یک گیاه ضد درد و ضد التهاب شناخته می شود، بنابراین مصرف شوید باعث کاهش درد مفاصل و نقرس می شود.

· درمان سکسکه

شوید به عنوان یک گیاه ضدنفخ باعث می شود تا گاز از بدن انسان خارج شود، گازهایی که باعث سکسکه می شود، همچنین باعث کاهش اختلالات عصبی نیز می شود.

خواص روغن شوید

روغن شوید نیز مانند شوید بسیار مفید است. خواصی مانند ضد نفخ، ضد عفونی کننده، شیرآور، تسهیل کننده گوارش و ضد اسپاسم دارد، همین خواص باعث شده داروی شفابخش برای درمان بیماری های مختلفی مانند عفونت های قارچی، کولیک نوزادان و اختلالات گوارشی تبدیل کرده است. یکی از خواص مهم روغن شوید، خواص ضد قارچی و ضد باکتریایی آن است که می تواند سبب کاهش و تسکین عفونت در بدن شود.