خواص عرق زیره

خواص عرق زیره

1401/02/24 02:06:50

زیره

زیره دانه ای معطر و ضد نفخ است که گیاهی شبیه بوته هویج دارد. برگهای این گیاه 20 الی 30 سانتی متر و ارتفاع آن تقریباً 50 سانتی متر است. میوه این گیاه هلالی شکل و دارای خطوط برجسته است و به اندازه 2 میلی متر است. دو نوع زیره در دنیا وجود دارد به نام زیره سبز و زیره سیاه.

  • زیره سیاه (Carum Carvil): زیره سیاه در مناطق کوهستانی و به صورت خودرو رشد می کند.
  • زیره سبز (Cuminum Cyminum): این نوع زیره هم به صورت پرورشی و هم خودرو یافت می شود. در ایران نوع پرورش زیره سبز وجود دارد که از اجزای اصلی پودر کاری می باشد و برای تقویت طعم غذاها مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین در داروهای سنتی از سالها قبل مورد استفاده قرار می گرفته است.

زیره سبز دارای طبع گرم و خشک دارد. این گیاه سرشار از آهن، کلسیم، منیزیم، فیبر، آنتی اکسیدانها و ویتامین A می باشد.

زیره سبز دارای تانن، روغن زرین و اسانس است. اسانس زیره را از تقطیر میوه له شده تحت تأثیر بخار آب بدست می آورند. این اسانس مایعی است بی رنگ که در اثر ماندن به رنگ زرد و سپس قهوه ای می شود. بوی زیره مربوط به آلدئیدی بنام کومینول است. مقدار کومینول در زیره بسته به محل کشت آن بین 30 تا 50% است، همچنین از نظر غذایی دارای انرژی، کربوهیدرات ها، انواع قند، فیبر، چربی، انواع ویتامین ها، اسید فولیک و املاح معدنی کلسیم، منیزیم، فسفر، پتاسیم و روی است. از خواص زیره سبز برای طعم دهندگی در محصولات غذایی-تجاری استفاده می شود.

یک قاشق غذاخوری زیره سبز حاوی مواد زیر می باشد: 22 کالری، 1 گرم پروتئین، 3 گرم کربوهیدرات، 0 گرم قند، 1 گرم چربی، 0 گرم کلسترول، 10 میلی گرم سدیم، 1 گرم فیبر رژیمی، 4 میلی گرم آهن، 56 میلی گرم کلسیم، 30 میلی گرم فسفر، 107 میلی گرم پتاسیم، 22 میلی گرم منیزیم، 0،3 میلی گرم روی، 0،1 میلی گرم مس، 0،1 میلی گرم تیامین، 0،3 میلی گرم نیاسین، 76 ویتامین A، 0،5 میلی گرم ویتامین C، 0،2 میلی گرم ویتامین E، 0،1 میلی گرم ریبوفلاوین، 0،2 میلی گرم منگنز.

خواص عرق زیره

بدن انسان به کلسیم نیاز دارد، کلسیم برای سلامت انسان بسیار اهمیت دارد. عرق زیره سرشار از کلسیم است  که باعث افزایش توده استخوانی در بدن می شود و در نتیجه از پوکی استخوان جلوگیری می کند.

  • پیشگیری از سرطان

زیره دارای ویتامین A و است که خواص ضد انعقادی و آنتی اکسیدانی دارد. این ویتامین ها سطح ایمنی بدن را افزایش می دهد و از بروز بسیاری از سرطان ها جلوگیری می کند.

  • کاهش وزن

زیره خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی دارد که به کاهش وزن کمک می کند. با مصرف زیره، سوخت و ساز و کیفیت هضم غذا افزایش می یابد.

  • تقویت سیستم ایمنی

عرق زیره سرشار از ویتامین C است که سیستم ایمنی بدن را بالا می برد و از بروز سکته قلبی و مغزی و فشار خون جلوگیری می کند.

  • پیشگیری از ابتلا به دیابت

مصرف زیره به کاهش و تنظیم قندخون مبتلایان دیابت کمک مؤثری می کند.

  • سلامت پوست

زیره دارای ویتامین E و آنتی اکسیدان است و موجب سلامت و جوانی پوست می شود. این گیاه به عنوان ماده طبیعی ضد پیری عمل می کند.

عرق زیره با تحریک غده های ترشح کننده اسیدها، صفرا و آنزیم ها باعث بهبود هضم غذا می شود.

  • درمان اختلالات تنفسی

عرق زیره با ترکیب ضد انعقادی و دفع کنندگی که دارد باعث از بین بردن مخاط توسط ریه می شود و بروز بیماری اختلالات تنفسی جلوگیری می کند.

  • افزایش ادرار و سم زدایی

زیره دارای ترکیباتی مانند تیمول و فسفر، کومینالدئید و تیموکینون است. این گیاه باعث بهبود عملکرد کلیه ها می شود. تیموکینون می تواند با رادیکال های آزاد بدن مبارزه کند و باعث پاکسازی بدن شود.

  • درمان هموروئید

بسیاری از افراد از یبوست رنج می کشند، عرق زیره بخاطر داشتن فیبر بالا می تواند دستگاه گوارش را تحریک کند و گزینه مناسبی است برای کسانی که یبوست دارند.

  • ضد ویروسی

عرق زیره دارای خواص ضد ویروسی دارد و باعث از بین بردن عفونت های ویروسی می شود. این عرق در درمان بسیاری از بیماری ها مانند آنفولانزا و سرماخوردگی مؤثر است.