خواص عرق رازیانه

خواص عرق رازیانه

عرق رازیانه

رازیانه یا بادیان گیاهی زمستانی است و جزو خانواده سبزیجاتی مانند کرفس و وهویج وحشی است که مانند آن ها دارای پیاز سفید رنگ با ساقه های بلند است. رازیانه از لحاظ ظاهری شبیه به کرفس و از  نظر طعم شبیه به شیرین بیان است. اصل این گیاه به کشورهای مدیترانه ای برمی گردد اما امروزه در اکثر کشورها از جمله ایران کشت می شود. در طب سنتی ایران، از رازیانه به گیاه ضد بلغم و ضد صفرا یاد می شود، زیرا رازیانه طبع گرم و خشکی دارد. قسمتهای مورد استفاده از رازیانه عبارتند از: بذر، برگ و ریشه.

87 گرم رازیانه خام حاوی مواد مغذی زیر است: 27 کالری، 3 گرم فیبر، 12% ویتامین C، 3% کلسیم، 4% منیزیم، 8% پتاسیم، 7% منگنز.

خواص عرق رازیانه

  • سرشار از مواد مغذی است

عرق و دانه رازیانه دارای خواص بسیار زیادی است، از جمله دارای ویتامین، کلسیم، آهن، فیبر، منگنز، پتاسیم و منیزیم است.

عرق رازیانه به بهبود سلامت قلب کمک می کند. فیبر موجود در دانه های رازیانه و مواد مغذی دیگری که در عرق آن موجود است خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی کم کرده و در نتیجه از بروز سکته جلوگیری می کند.

یکی از مهمترین خواص عرق رازیانه مقابله با رشد و گسترش سلولهای سرطانی است. یکی از ترکیباتی که در رازیانه وجود دارد و خاصیت ضد سرطانی دارد، آنتول است. بدین ترتیب استفاده از عصاره رازیانه موجب مرگ سلولهای سرطانی می شود.

  • اثر ضد التهابی

عصاره رازیانه در مهار رشد باکتری و مخمرهای زیان آوری نظیر استافیلوکوکوس اورئوس و کاندیدا آلبیکانس تأثیر بسیار زیادی دارد و در نتیجه اثر ضدالتهابی مناسبی است.

  • سرشار از ترکیبات گیاهی قدرتمند

شاید بتوان گفت یکی از مهمترین ترکیبات عرق رازیانه خاصیت آنتی اکسیدانی و ترکیبات گیاهی قدرتمند آن است. مصرف مداوم این عرق از امراضی قلبی-عروقی، سرطان، بیماری های عصبی و دیابت جلوگیری می کند.

  • برای لاغری

عرق و دانه رازیانه می توانند به مهار اشتها کمک کنند. خوردن عرق رازیانه احساس سیری ایجاد  می کند و در نهایت باعث لاغری می شود.

از دیگر خواص رازیانه کمک به بهبود حافظه و سلامت روان است.

  • تسکین علائم یائسگی

مصرف عصاره یا دانه های رازیانه می تواند در بهبود عملکرد جنسی و تسکین علائم یائسگی مؤثر باشد مانند اختلالات خواب یا گُر گرفتگی.

  • افزایش شیردهی

رازیانه خاصیت کالا کتوژنیک دارد و این بدان معناست که خوردن عرق و دانه رازیانه می تواند به افزایش ترشح شیر زنان شیرده کمک کند.