خواص روغن آفتابگردان

خواص روغن آفتابگردان

آفتابگردان

گل آفتابگردان بومی آمریکاست و به دلیل گل های بزرگ، درخشان و همچنین دانه های خوشمزه و مقوی که دارد مورد توجه بسیاری از مردم و مراکز صنعتی قرار گرفته است. این روغن اولین بار در اواسط دهه 1800 در روسیه تولید شد و امروزه آرژانتین و اوکراین بزرگترین تولید کننده آن هستند و در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد.

این روغن سالها بعنوان روغن پخت و پز مورد استفاده قرار می گرفته است. همچنین این روغن به دلیل خواص نرم کنندگی، در لوازم آریشی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

ترکیب مغذی این روغن آن را به یکی از سالم ترین روغن های خوراکی تبدیل کرده است که برای پوست و مو هم بسیار مورد استفاده است. مهمترین اجزاء روغن آفتابگردان، اسیدلینولئیک است، از دیگر اجزا آن اسید اولئیک و اسید پالمتیک است، علاوه بر آن دارای لسیتین، کارتنوئیدها، تکوفرول ها و مقادیر قابل توجهی از ویتامین هایA،D وE نیز هست. همچنین سرشار از اسیدهای چربی است که به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کند، آنتی اکسیدان ها بدن را از پیری و بیماری محافظت می کنند، به همین دلیل این روغن یک ماده عالی برای استفاده در محصولات مراقبت از پوست، صورت و مو محسوب می شود.

خواص روغن آفتابگردان

ویتامین B موجود در روغن آفتابگردان باعث افزایش سلامت سیستم عصبی و گوارش می شود و منبع عالی از انرژی است.

  • کاهش مشکلات قلبی

سلنیوم موجود در روغن آفتابگردان خطر مشکلات قلبی را کاهش می دهد و خطر ابتلا به سرطان پوست و ریه را کم کرده، همچنین مناسب کبد است.

کارتنوئیدهای موجود در روغن آفتابگردان از بروز سرطان های رحم، ریه و پوست جلوگیری می کند و ویتامین A آن از بروز آب مروارید جلوگیری می کند.

  • کاهش کلسترول

چربی های اشباع موجود در دیگر روغن ها، به آسانی در طول متابولیسم شکسته نمی شود، بنابراین این چربی ها از طریق خون به دیگر قسمت های بدن رفته و ته نشین می شوند  و در نتیجه سطح کلسترول LDL را افزایش می دهند و این باعث مشکلات قلبی مانند آمبولی، تصلب شرائین، دردهای مفصلی و نقص های مادرزادی می شود.

  • ترمیم بافت ها

روغن آفتابگردان حاوی پروتئین نیز هست که برای ساخت و ترمیم بافت ها و تولید هورمون ها و آنزیم ها بسیار لازم است. بدن ما به مقادیر زیادی پروتئین نیاز دارد، و چون بدن آن را ذخیره نمی کند، بنابراین روغن آفتابگردان این نیاز را برطرف می کند.

  • مرطوب کننده پوست

روغن آفتابگردان به دلیل خواص نرم کنندگی، به بازگرداندن رطوبت پوست کمک می کند. از روغن آفتابگردان به عنوان لوسیون پوست کودکان نارس استفاده می کنند و به عنوان یک سد محافظتی عمل می کند. بنابراین این روغن را می توان برای محافظت روزانه پوست استفاده کرد.

روغن آفتابگردان سرشار از ویتامین E است و چربی اشباع پائینی دارد. همچنین سرشار از مواد شیمیایی گیاهی خاص مانند کولین و اسیدفنولیک است که برای قلب مفید است. علاوه بر آن بخاطر داشتن چربی های تک غیراشباع و چندغیراشباع در کنار ویتامین ها، آن را به یکی از سالم ترین روغن های خوراکی تبدیل می کند. بنابراین این روغن از بیماری های قلبی عروقی جلوگیری می کند.

  • جلوگیری از آرتروز

روغن آفتابگردان مناسب افرادی است که نگران پیشرفت آرتریت هستند. روغن آفتابگردان به جلوگیری از آتریت روماتوئیدی کمک می کند.

  • جلوگیری از آسم

روغن آفتابگردان سرشار از ویتامین E بیشتری نسبت به دیگر روغن های دیگر دارد. بنابراین گنجاندن این روغن در رژیم غذایی در مقابل آسم محافظت می کند.

  • جلوگیری از عفونت نوزاد

روغن آفتابگردان برای کاهش خطر عفونت در نوزادان نارسی که وزن کمی دارند بسیار مفید است. این نوزادان احتمال بیشتری دارد که به عفونت مبتلا شوند زیرا سیستم ایمنی و پوستشان رشد نکرده است. روغن آفتابگردان مانند یک سد محافظتی عمل کرده و جلوی عفونت را می گیرد.

  • مناسب دوران یائسگی

مصرف روغن آفتابگردان برای زنانی که یائسه هستند بسیار مناسب است و به شدت از دفعات گرگرفتگی در زنان یائسه جلوگیری می کند.

  • مناسب پوست

روغن آفتابگردان به دلیل آرامبخش و نرم کنندگی راهی طبیعی و سالم برای داشتن پوست عالی است. این روغن به دلیل سرشار بودن از مواد مغذی و آنتی اکسیدان به طور گسترده ای برای زیبایی مانند آکنه، اگزوما، التهاب، قرمزی و خارش پوست مفید است.

  • نرم کننده مو

روغن آفتابگردان برای مو نیز بسیار مناسب است و تأثیر مرطوب کنندگی دارد. وجود مواد مغذی و آنتی اکسیدان و اسیدهای چرب برای مو لازم است. درست مانند پوست، روغن آفتابگردان برای مو نیز تاثیر مرطوب‌کنندگی دارد. از وزی مو جلوگیری کرده و مو را حالت می دهد، همچنین از نازک شدن مو جلوگیری می کند.